Com’è “La stranezza”, to the cinema with Toni Servillo, Ficarra and Picone

On May 9, 1921 he debuted at the Valle di Roma theater with a character near his author, one of the most famous operas by Luigi Pirandello, destined to forever change the world of theater, openly smascherandone i meccanismi artistici e non, eliminating the space and the tempo e abbattendo definitively la quarta parete traverso i suoi protagonisti. Il dramma pirandelliano is the beginning of the “theatre in the theater” and of the frammentazione of the personaggi, vittime of a relativism arrived at all’alienazione and alla perdita dell’identità. It is not a case that the cousin of the six characters in the author is a rappresentazione dagli esiti senza precedenti: fronte a così innovatrice e anticonvenzionale opera, il pubblico arriva quasi allo scontro physico, con i detrattori di Pirandello a gridare allo scandalo e gli ammiratori a difenderne il genio.

In 1925, in the third edition of the drama, Pirandello racconterà la nascita, i temi e gli obiettivi dei Sei personaggi en cerca d’autore. The new film by Roberto Andò La stranezza – presented at the Festa del Cinema di Roma 2022 and incites the cinema next October 27 – try and walk again and, through a genuinely original story, imagine the story of the genes of the opera, di come The author arrived at a così revolutionary idea, fine at the first of the Valle theater. Set in an exciting Sicilia degli anni Venti, the movie sees Toni Servillo and Luigi Pirandello’s panni, supported by Salvo Ficarra and Valentino Picone.

La stranezza, the plot of the film

In 1920 Luigi Pirandello (Toni Servillo) returns for a brief period in his Sicily, to Girgenti, dove against his becchini, Nofrio (Valentino Picone) and Bastiano (Salvatore Ficarra), who is a dilettante with the theater. An inconvenience forces the maestro to go further than planned with the eccentrica coppia, who in the frattempo is preparing the first of a new farce. When Giovanni Verga found himself in Catania, Pirandello decides to return to Girgenti to go and see the rappresentazione that, with a first met all’insegna delle risate, is abruptly interrupted by the personal confrontation that he carries all over the stalls and attori, creating the chaos and putting an end to tragicommedia. Pirandello, dopo so many days of restlessness, turmoil and ossession verse an indefinite and new idea of ​​commedia, osserva e coglie ogni momento. L’anno successivo Nofrio e Bastiano – che non si parlano da quella disastrosa notte – I have personally invited the playwright to the prima Romana dei Sei personaggi in cerca d’autore, a performance that will end up in chaos, ma che passerà poi alla storia as a true and own revolution in the theater world.

the trailer

Originality and love for the theater

The stranezza oscillates between two dimensions that are perfectly amalgamated with each other: the story of the genes of the Sei personaggi in cerca d’autore da un lato, Pirandello and il teatro dall’altro. It is the prima spicca per originalità, the second shines per accuratezza e passione. Non è infatti difficile cogliere citazioni ache letterali agli scritti dell’autore siciliano e scene constructed starting from own dalle his parole of him. Pirandello sees and talks with his character – because he knows that he is dealing with his invention – he is really talking about his prefazione alla his opera or in some letters with his family (“… always accompagnato dai fantasmi della mia mente, persona que si agitano in a centro d’azione, non ancora fermato, uomini e donne da dramma e da commedia, viveti nel mio cervello”), or ancora goes to the theater to see the farce of the due becchini (if it is fun to assist the opere di compagnie “minori”). Accanto a tutte queste citazioni ricche d’amore messe en scena in a Sicilia degli anni Venti viva, bella e “fumante” c’è poi la storia di Nofrio e Bastiano, involuntary artistic stimolo by Pirandello. Il tutto è aiutato da un cast perfetto: Toni Servillo, obviously, ma anche Ficarra e Picone che, when the Sicilian anima parrot speaks, conveys always an authentic and genuine love for the land itself, and I risk giving a beautiful tone of commedia there genesi di un’opera così important. La Stranezza dà infatti il ​​giusto spazio alle sue “dimensioni”, not concentrating if excessively on his Sei personaggi or rendering the film un’esclusiva per gli amanti della letteratura, ma anzi offering a funny and original story, impreziosita da momenti che trasmettono l’amore per il theater di tutti i personaggi, che si ritrovano a loro volta in a sorta di tragicomedy.

VOTE: 7.5

We would like to thank the writer of this post for this awesome web content

Com’è “La stranezza”, to the cinema with Toni Servillo, Ficarra and Picone


Explore our social media profiles as well as other related pageshttps://star1015fm.com/related-pages/