“American Gaucho” from Cilene Nicolás Molina Genziana d’Oro Miglior Film al 70. Trento Film Festival | | Trento Film Festival

Published on 05/07/2022

Molina recounts the life of his national emigrants to work in a ranch tra gli spettacolari paesaggi dell’Idaho, dove imppareranno cosa means essere stranieri.

La Genziana d’oro Miglior film di alpinismo, popolazioni e vita di montagna – Cai Award for film cinema Dark Red Forest; the Genziana d’oro Miglior film di esplorazione o avventura – Prize “Città di Bolzano” to The Panther of the Neiges; le Genziane d’argento Miglior technical-artistic contribution to Akeji, le souffle de la montagne e Miglior short metraggio al basco Heltzear.
Giuria Award for Lassu di Bartolomeo Pampaloni.


The Grand Prize flies over the Ocean and goes to a Cillenian registry that has rotated his film on the mountain of Idaho: the International Giuria of this 70. Trento Film Festival has assigned infatti to the film american gaucho di Nicolás Molina the prestigious Genziana d’oro Miglior film – Grand Prize “Città di Trento”. Set in the vast and aspro landscape of the American West, the film follows Joaquín and Victor, among gauchos from Patagonia, assunti as allevatori di pecore per labore in a ranch, showing the complexity of living in a foreign land. «In this case, ironically and particularly on this interpretation of the cowboy myth, rivisto traverso gli occhi di due gauchos della Patagonia, le culture si scontrano e tutti sognano una vita migliore. Il regist Nicolás Molina – also director of photography – magnificently describes the difficoltà quotidiane dei due protagonisti, showing what price he has for alcuni il “sognoamericano””, if legge nella motivation della Giuria.

«Ambient in montagne lontane, Gaucho Americano racconta però una storia a noi tutti familiare» says the president mauro leveghi. «In Joaquín and Victor rivediamo i nostri nonni emigrati in Sudamerica o nel Nord Europa per cerre una vita migliore, ma ache le tante donne ei tanti uomini che arrivano in Trentino, stagione dopo stagione, per lavorare nella raccolta delle mele, nella zootecnia, nel tourism: coi loro sogni, che dovremmo essere in Grado di esaudire, e con le loro fatiche, che è nostro dovere mitigatee. L’encontro tra culture differenti può essere faticoso, ma va affrontato con impegno e con la giusta dos di curiosità, partando dalla normalità della vita quotidiana».

If you add the Genziana d’oro Miglior film di alpinismo, popolazioni e vita di montagna – Italian Alpine Club Award Dark Red Forest di Jin Huaqing (Cina/2021/83′): visual splendor and spiritual inquiry if unicon in the immagini of a monastery is a new altopian in Tibet, with 20,000 living buddha monks around it gives a natural and isolated world. «La Giuria has awarded the prize for the sincerity and intimacy with which the film saves the life of a group of Tibetan monks, who confront the mountain environment in the area of ​​illumination. Using the greatest cinematographic potential of time and presence, the recordist invites the public in a deep space of faith and spiritual research”, the Giuria wrote.

«Jin Huaqing with his film is carried in a natural environment and in a strange interior life. The opera, showing the spiritual research of a Tibetan monk community, invites all the rifles on its mountain and its rapport with it, a rapport fatto intimate communion with the environment”, said the general president of Cai – Italian Alpine Club, Vincenzo Torti.

The Genziana d’oro Miglior film di esplorazione o avventura – Prize “Città di Bolzano” I’m going to The Panther of the Neiges di Marie Amiguet (France/2021/92′), who has carried the Tibetan highland public, one of the last sanctuaries of the jungle world, where the research of the legendary leopard delle nevi is transformed into a celebration of the piano. Questa lamotivazione: «La Giuria has rewarded this film for the quality and beauty of the image taken during a trip to Tibet near the leopard of the Nevi. A journey in which I spettatore può immergersi nella natura più selvaggia e intimately experiencing the peace and purity of the luogo».

La Genziana d’argento – Miglior technical – artistic contribution is stata assegnata a Akeji, le souffle de la montagne by Corentin Leconte and Mélanie Schaan (France/2020/72′), filmed in the Giappone più tradizionale e spirituale, starring an old painter and the erborista moglie, who live in the parrot we are in total harmony with nature. «La Giuria è rimasta colpita da questo poetico ritratto de un artist e sua moglie, e dal mode in cui unisce le dimensioni spirituale e artistic della loro vita en montagna. Following the rhythm of the seasons, the film intersects with the elements and aspects of nature, art and daily routine in a powerful montage that highlights the depth of life’s parrot, without legge in her motivation.

The Genziana d’argento – Miglior short film I’m going to Heltzear by Mikel Gurrea (Spagna/2021/17′), set in San Sebastián in 2000, at the beginning of the Basque conflict: Sara, a ragazza di quindici anni che ama arrampicare, writes a letter to the mother of London while filling in for the più difficile escalation of her life. «Mikel Gurrea unifies the uncertainty of adolescence, the political instability and a pervasive sense of loss in this complex and involving story of an impegnata scalatrice giovane in her preparation of her più grande sfida. While she tries to overcome the limits of her own body, the protagonist finally risks saying something to her own past”, Giuria wrote.

Il Giuria Award è stato assegnato infine a Lassu di Bartolomeo Pampaloni (Italy, France/2022/81′): the story of the Sicilian muratore Nino, who followed the faith if he was ritirato sul Monte Gallo, neighboring Palermo, transforming himself into a prophet and becoming an old osservatory in time. «The Special Prize of the Giuria del Trento Film Festival goes to a film that has a great print alone: ​​Isravele is not a mountaineer but his climb has come as an objective to add to the sky! Il regista di Lassù, Bartolomeo Pampaloni, has the courage to join all the spedizione e di partere, ma, ed è ciò che più conta, demostra di sapersi fermare alla quota giusta», has voluto sottolineare la Giuria.

“Non potevamo festeggiare in modo migliore questo seventantesimo anniversario”, comments the direttrice della rassegna, Luana Bisesti. “Avevamo bisogno di rivedere in faccia il nostro pubblico e il pubblico has given us a great voglia to breathe culture, afflicting il Teatro Sociale, il padiglione di MontagnaLibri, il Parco dei Mestieri and returning to riempire cinematografiche comes out as non accadeva ormai da due anni. The show “Scalare il tempo”, allestita to Le Gallerie di Piedicastello thanks to all the collaboration with the Fondazione Museo Storico del Trentino, racconta il legame tra il Festival e la città, built in 70 anni di storia: oggi possiamo dire con orgoglio che quest’ anno abbiamo scribto un’altra pagina di questa bellissima storia».

«The vigil of the Festival is stata segnata dalla preoccupazione per l’affluenza al cinema, in dramatic heat. Fortunately, the end of Italy K2 to the Teatro Sociale e dalle affollate proiezioni del primo weekend, the tension if it is transformed into enthusiasm, in the riconoscere in the public the stesso piacere di ritrovarsi in sala, e subito dopo per scambiare commenti e impressioni» chiude Sergio Fant, responsible for the cinematographic program. «The festival has assigned the Genziane to the film vincitori, with a very special award andrebbe also to our public, as numerous as we wait, curious and attentive as always, that forse if I reso anchor più conto of the shared value of the festival: da qui We will distribute it to the 71st edition».

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