Mostra “Canova Gloria Trevigiana”: arrived due bassorilievi da Trieste

On May 14, if I will look at the new Bailo la Grande Museum and attesa shows “Canova Gloria Trevigiana” that rises from 200 canovian testimonies, the largest part of the quality is posted to the public. After the novelty and due spettacolari gessi originali dello scultore, patrimony delle Assicurazioni Generali, giunti nelle scorse ore a Treviso dopo essere stati sottoposti ad una campagna di restoration. If it is due to a large sized opera (141 x 280 cm), depicted due to various soggetti, one – made by the artist between 1787 and 1790, depicted “La Morte di Priamo”; the second, dating to the immediately successive biennium, illustrating “La danza dei figli di Alcinoo”; entrambi in origine appartenenti alla Collezione Albrizzi.

“Il sublime tragico is the protagonist of the first composition, where it dominates the pain and the anguish, and with accenti di verità arditi e nuovi, specie nella scelta di rappresentare Pirro totally ignudo”, says Fabrizio Malachin, director of the Musei Civici di Treviso e Curatore of the Mostra. “Oltre all’ardimento di quel knot, offered allo sguardo dell’osservatore con tal evidenza, brani intensissimi sono le figlie di Priamo: a sinistra, con le braccia spanancate verse l’alto implorano pietà, like the Maddalena ai piedi della Croce in a ‘opera dei ‘primitivi’; a destra, fuggono atterrite, una stringe il suo bambino de ella come nelle Stragi degli innocenti; e anchor, all’estrema sinistra, la moglie di Priamo svenida ea stento ven sorretta, ricordo di una Vergine ai piedi della Croce”

Compagno di questo bassorilievo è la “Danza dei figli di Alcinoo” (argomento questa volta la gioia, la grazia, la vivace ilarità). Episodi entrambe inspirati alle vicende della Guerra di Troia e all’epopea di Ulisse, concerning all’Odissea e al II libro dell’Eneide” The series of bassorilievi in ​​gesso comes to be registered in that one that can be defined, using a term in auge nell ‘contemporary art, a serial production; and pure in this Canova rivela characteri that contributes to indicate it as the first modern artist. Queste opere sono la dimostrazione della gara ingaggiata dallo scultore per sustaine il primato della sua della arte della sulla painting: opere quindi di character narrative. La sfida è anchor più impegnativa dove si chiede alla scultura di affrancarsi dal peso. The dance, per leggerezza dei movimenti, è quanto di più azzardato si poteva concepire. Il percorso iniziato da “La danza dei figli di Alcinoo” porterà alle Danzatrici, with him mani sui fianchi, il dito al mento, i cembali, to testify that nulla è impossibile alla scultura when l’artefice è Canova. To say it with Luigi Coletti, “fu vera gloria?”, and the risposta: “Canova ha semper ragione”.

“The show dedicated to Canova will be the flower all’occhiello del Nuovo Grande Bailo e siamo felici che, thanks to all the precious partnership with Generali, it will be possible to host the più belle opere dello scultore”, the parole of the director Mario Conte. “We are proud of the fact that the players of the national life as Generali Abbiano decided to invest the jersey of the City to promote culture, art and its excellence, making part of its own heritage available to make it profitable as part of the visit”. “We are particularly happy that an institution as Generali with its project Spazio Generali Valore Cultura abbia creduto nella our quadriennale programmazione so much gives life to the synergy. Not only Valore Cultura will give the name there to the part of the museum that will show him the most important thing and have decided to create a true and own synergy with and important prestiti for a collaboration that we sponsor possa crescere nei prossimi anni”.

THE BIG SHOW

The relationship between Canova and Treviso is as deep as it is unprecedented. “Nato trevigiano”, a Possagno, è a Treviso che nacque il suo ‘mito’ e la riscoperta critica della sua de sua de sua de sua de sua de sua. Già from the legend of the child prodigy who, in the house of Falier ad Asolo, invented his due piedi a sculpture in the form of a lion giving a donkey fish to overwhelm a mancanza during a banquet, table in a circle in Treviso in 1803.

Treviso was the first in the celebration of death: in 1823 he commissioned the realization of a bust of Luigi Zandomeneghi and a musical composition to the greatest musician, Gioachino Rossini, to honor his memory (queste musiche accompagneranno il visitatore in mostra). And ancora, when in the dopoguerra ancora certain criticism disprezzava Canova, Luigi Coletti responded with the big bonus monographic show. Per capirne la portata basti I will think that, it was 1957, the second centenary of her birth, and that Trevigiana was the only show in Italy to critically inquire into all the opera dello scultore, distinguishing a ‘stylistic’ production from that ‘poetic’ dove yes poteva, to “ben ascoltare, I will feel the romantic announcement”. Sono parole di Luigi Coletti tried dall’inedito discorso pronounced during the inauguration.

Given this valorizzazione, the exhibition “Canova Gloria Trevigiana: dalla bellezza classica all’annuncio romantico” is on display, curated by Fabrizio Malachin, Giuseppe Pavanello and Nico Stringa, an exhibition that sows will complete a sort of trilogy like that recent one from Napoli (that he inquired about the rapport with the ancient) and Rome (the beauty): Canova and the beauty of the ancient quindi, but also Canova as a contemporary straordinario annunciatore romantico. In shows if I will occasionally recreate the programmatic environment of Canova in palazzo Papafava, where the Antico/Moderno confrontation is carried alla essenza: Apollo del Belvedere in confrontation with il Perseo trionfante, and il Gladiatore Borghese, another famous opera, to confrontation with il Creugante. It is the ‘perfect theorem’. For the first time he operated on him inoltre esposte sui loro basementi originali restaurati per l’occasione.

Remaining alle sculture eroiche, the show proposes an unprecedented: il gesso del Cavallo preparatorio of the famous group Il Teseo in lotta con il centauro di Vienna. For the body of the centaur Canova studied a horse in fin di vita. Il calco esposto per la prima volta in a show. The show enters poi in temi dove il sentimento la fa da padrone, and where the romantic modernity emerges: le stele funeraria (in mostra quella Falier e Volpato), omaggio al deceased, ma soprattutto meditazioni sulla figura femminile afflitta, siamo nel campo delle Maddalene ; i gruppi gentili e amorosi (Amore e Psiche in mostra): “sappi disegno, anatomia e dignità: I felt grace: I intended and liked beauty: commuoviti del tuo affetto”. And anchor: i ritratti, the incisions, the canovian celebrations, the photography: a rich journey of the last 150 operas, sviluppato in 11 sezioni.

In the gallery of the 800s, the last section of the show, it won’t surprise you. Che type love corresponds to Antonio Canova and Marianna Angeli Pascoli, beautiful contessa trevigiana. Di certo, a piccolo cameo with il ritratto di lui si adagia sul seno di lei, in her bust scolpito da Luigi Zandomeneghi. The effige of the nobildonna if you could look at the interior of the gallery, visit the Nuovo Museo Bailo con progetto di Marco Rapposelli di Studiomas-Padova.

Il grande Scultore trevigiano will be the protagonist of the mostra ma non manca l’attenzione quindi al civic heritage. Not only the gallery but also diverse operates inedite canoviane laugh during the preparation of the show, like a bust with Ritratto di Antonio Canova di Antonio D’Este. And anchor, I will see relic, the tracing of the hand and the funerary mask of the artist. An unpublished corpus of letters, and the great book with 86 canovian incisions donated by the brother Giambattista Sartori Canova to Treviso in 1837. And so much else.

Accanto, a sequence of canovian material that is rarely used by the secret stanze dei Civici Musei per essere mostrate. Tra essi, il precious bozzetto delle Tre Grazie, dove a ben salvare if potrebbero scoprire le imprint of the master. The author of the bust of the fascinating Marianna, also immortalized by Canova, in a hermitage in marble and dedicated bronze letters. Poi anchors it sculpted in a version of the famous Ritratto dal vivo from 1817-’18 by Thomas Lawrence. Dai depositi museali esce per la prima volta also the wide canovian medaglistica. Natural continuation of the exhibition in the Galleria dell’800, which welcomes great interest (Hayez, Zandomeneghi, Appiani, Quarena…), in a new attraction that valorizes the civic heritage, but with strong attention to all new trends and multimedia , mai renouncing alle fondamentali basi scientifiche.

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