Le tre pietà di Michelangelo in shows at the Palazzo Reale di Milano. Free entry • PRESSKIT

Approach Milano, in her magnificent Sala della Cariatidi a Palazzo Reale, the mostra “Le Pieta di Michelangelo. Tre calchi storici per la Sala delle Cariatidi”.

The show – promossa e prodotta of the Comune di Milano-Culture and organized da Palazzo Reale with the collaboration of the Castello Sforzesco – è to cure di Giovanna Mori, Domenico Piraina and Claudio Salsi.

Based on the synergy between the Municipality of Milan, the Municipality of Firenze and the Vatican Museums, the exhibition will allow the visitor to appreciate the art and the Michelangiolesque invention through the confrontation of three otto-novecenteschi calchi, in ideal continuation with the appena show concluded with great success to the Museo dell’Opera del Duomo di Firenze.

The three Pietà di Michelangelo, in the shape of the calchi parrot in gesso, now prays to Milan, dove saranno occasionally united in one spettacolare ed exciting allestimento signed by Massimo Chimenti, dated 22 October all’8 gennaio 2023, in the Sala delle Cariatidi di Palazzo Reale , che farà da palcoscenico unique and unripetibile. Tre lunghi teli, dispiegati per tutta l’altezza della sala e dal gran visual impact, faranno da sfondo alle Pietà amplifying the strong aesthetic value and the religious sense evoked by the scultore in three diverse phases of his life.

Il Tracing of the Pietà di San Pietro della Città del Vatican It was made in 1975 inside the Calchi e Gessi Laboratory of the Musei Vaticani da Ulderico Grispigni; The occasion of its realization occurred in a dramatic moment for the Pietà ovvero l’atto vandalico del 1972 ai danni della scultura, which required the preparation of a new tracing.

Il Tracing of the Pietà di Santa Maria del Fiore in Firenze, datta Pieta Bandiniconservato in the collection of the Gipsoteca fiorentina dell’Istituto d’Arte di Porta Romana, born in 1882 circa e si deve to the fiorentino formatre Oronzo Lelli.

Il Tracing of the Pietà Rondanini he was commissioned in 1953 to the Milanese formatter Cesare Gariboldi, within the scope of determining the meglio and in total safety, during the provision of allestimento della statua

in marble, the ideal location for sculpture, preserved from 1952 in the Castello Sforzesco. Oggi esposto in mostra dopo a accurata polishing, è conservato nei depositi del Museo d’Arte Antica.

On the occasion of the presentation and the promotion of an attentive documentary and iconographic research on the Pietà, I will finally create a visual account in order to present the episodes of the recent story that have been featured by the Michelangelo sculpture: restauri, allestimenti e trasferimenti immortalati da vive testimonial as scatti and filmati of the time, coming from important Italian archives and phototech that have collaborated with the project.

“Thanks to the three calchi prizes, this most spectacular show, allestita in one of the più belle leaves the city, we will be able to respond to the visit to the evolution of the sensibility of Michelangelo long under the arc of his life – said Tommaso Sacchi, advisor to the Culture of the Commune of Milan. It will be a great emotion to embrace the three Pietà with just one sguardo tutte, e il confronto, a Milano, potrà essere integrato dalla visit to the Museo della Pietà Rondanini al Castello Sforzesco, dove si trova l’originale dell’ultima Pietà, quella a cui il Maestro lavorò fino agli ultimi giorni della sua vita”.

Giovane Michelangelo made the Pietà Vaticana, scolpendo in late maturità the cosiddette Pietà Bandini di Santa Maria del Fiore a Firenze, and the Pietà Rondanini del Castello Sforzesco di Milano.

Tali esmpi raccontano the raggiunta sensibility of the Tuscan genius in the corso della sua lunga vita: dal grandiose lavoro giovanile di imprint classicista, fine alla scultura non finita degli ultimi suoi giorni. Oltre sessant’anni separano la prima Pietà, la Vaticana, dall’ultima, la Rondanini.

To that Vatican Michelangelo mise hand in 1498, appena ventenne. Il contratto richiedeva explicitly “a Vergine Maria dressed with Christ dead, knot in braccio”. The sculpture originates a magnificent beauty, perfect, in line with the first production of the Tuscan Master. Respecting the vision of the Madonna ritenuto da alcuni troppo giovane, the artist if he differs, all the time, affirming that he is his own purity and sanctity to preserve gioventù and beauty.

Alla giovanile produzione si affianca quella dell’età matura, che vede Michelangelo molto changed as an artist, in crisis to the point of voler abbandonare la scultura, sua ragione di vita fin ad allora. The sentiment that dominates questi lavori is totally different, the style is less ridant in consideration of the human destiny of the sofferenza, of the death and of the resurrection.

When he wrote the Pietà Bandini, between 1547 and 1555, Michelangelo Buonarroti was once an old man who meditated on his faith, his passion for Christ and his next death.

The story of questa Pietà is long and stormy. Il marmo, pieno impurità e troppo hard, did not allow Michelangelo to complete the opera, and led the artist to break an art of Christ and, successively, to hammer the statue breaking it on the dot.

L’ultima Pietà è la Rondanini, pray to the Castello Sforzesco. Michelangelo worked his questo fine marble little by little I died. In the “sublime non finito” of the Tuscan artist if he alternates parti concludes parti non terminate or non labored affatto, in a statuary composition that – in the parole of Luigi Serenthà – is capable of coinvolgerci “in the unstoppable movement of the body of the dead Christ within the Body of the Mother”.

The exhibition journey will focus on this occhi dei visitatori proprio questo, ossia il maturare dei sentimenti di uno dei più grandi geni della storia dell’arte, showing like a medesimo dramma possa raggiungere esiti così diversi, nelle mani of an artist immersed in time and in the divenire dell’ispirazione.

Il catalogo, published by Silvana Editoriale, if avvale dei testi del Comitato Scientifico e dei curatori e presents important saggi e schede relativi alle tre Pietà di Michelangelo from dalla giovanile Pietà Vaticana, alla Pietà della maturità realizzata per il Duomo di Firenze e infine alla Pietà Rondanini, scolpita in tarda età e rimasta incompiuta.

LE TRE PIETA DI MICHELANGELO. THREE CALCHI STORICI PER LA SALA DELLE CARIATIDI

Milan, Palazzo Reale. Cariatidi Room

22 October 2022 – 8 January 2023

Mostra a cura di Giovanna Mori, Domenico Piraina, Claudio Salsi

A show of the Municipality of Milan – Palazzo Reale Culture

Catalog Silvana Editoriale

Info shows

FREE ENTRY

www.palazzorealemilano.it

Pray:

monday chiuso

tuesday, mercoledì, venerdì, saturday and domenica: 10.00 – 19.30

giovedi: 10.00 – 22.30

Leggi last notizie his www.presskit.it

You might also be interested: Atlas of Humanity. Exploring cultural diversity”, the international photographic exhibition arrives in Milan

Follow your Facebook

Follow your Telegram

We would like to say thanks to the author of this short article for this incredible material

Le tre pietà di Michelangelo in shows at the Palazzo Reale di Milano. Free entry • PRESSKIT


Check out our social media accounts as well as other related pageshttps://star1015fm.com/related-pages/