Il gioiellino barocco di Corte Galluzzi apre le porte e reveale il capolavoro di Sebastiano Ricci | PHOTO

On the occasion of the European Heritage Giornate, the Bank of Bologna, the Department of Beni Culturali dell’Alma Mater Studiorum and the Pinacoteca Nazionale di Bologna prepared the porting of a precious Barocco city gioiello: the Oratorio di San Giovanni Battista dei Fiorentini – a of the location of the presentation of the Bank – to celebrate the temporary return of Sebastiano Ricci’s capolavoro, La Nascita del Battista.

The canvas, made by the Venetian master around 1695, came allontanata from its original environment following the Napoleonic requisitions. Since 1990 it is posted insieme ad altri capolavori del Seicento italiano nelle splendide leaves the Pinacoteca Nazionale di Bologna, which generously grants oggi il prestito temporaneo.

Banca di Bologna esporrà l’opera, again collocated in his cousin, he replied, the last time he initially posted il Ricci, avviando a program of free guided visits starting on Saturday 24 September 2022 and ending on 29 Maggio 2023: il monday, il Saturday and Sunday it will be possible to look at the address in its original location by pre-noting a visit to the Banca di Bologna website:

The Impegno of the Bank of Bologna

Banca di Bologna is active in the field of art, sviluppa collaborazioni e progetti with all the city institutions that deal with artistic and cultural heritage. The annual entertainment hosts its own space – such as the Oratorio dei Fiorentini or the Sala Convegni di Palazzo De’ Toschi in Piazza Minghetti – cultural events and shows of contemporary art only held on the occasion of Arte Fiera and ART CITY Bologna.

Due to the important intervention of the restoration of the monumental gate of the city, carried out in 2007 with the collaboration and participation of numerous speakers of the artistic and cultural life of the city, it actively continues to contribute to relative projects and interventions in important spaces and public and religious buildings , like the piazze Galvani e Minghetti, the Basiliche di San Petronio e di San Francesco.

“We supported in 2004 – Ricorda Alberto Ferrari, Direttore Generale di Banca di Bologna – the ristrutturazione dell’Oratorio dei Fiorentini to recover the conservation of the architectural and pictorial goodness, finally making it a prestigious and functional luogo di lavoro and at the same time restoring it alla città un luogo ricco di storia ed arte. Thanks to the collaboration with the Pinacoteca Nazionale and the University of Bologna we have temporarily received the original answer from the Oratorio l’opera di Sebastiano Ricci, an event that represents an occasional opening to the city of a space for private use”.

La Nascita by Battista di Sebastiano Ricci

Il ritorno della Pala all’Oratorio, in San Giovanni decollato in corte de’ Galluzzi, è così commentato dai curatori del progetto, la dott.ssa Mirella Cavalli della Pinacoteca Nazionale e il prof. Luca Ciancabilla dell’Ateneo bolognese.

A little over a decade from the foundation, I recovered agli studi e al godimento degli amor dell’arte degli ambience architettonici e delle decorazioni pittoriche dell’Oratorio di San Giovanni Battista dei Fiorentini, Banca di Bologna, in collaboration with the Pinacoteca Nazionale di Bologna , has decided to launch a new cultural operation, atta a segnare, anchor a return, the history and future of that monument, fra i più noble of the panorama of the Seicento felsineo.

The diinto sculptor La Nascita del Battista was commissioned by the bellunese pittore della Confraternita dei Fiorentini, who started in 1682, in the corso del primo soggiorno bolognese, affidato all’artista l’ecuzione della pala dell’unico altar dell’Oratorio, oggi non più esistente. Si trattava di una Decollazione del Battista, purtroppo andata perduta. Like Battista’s Nascita, the Decollazione fu sottratta dal suo contesto originated in 1798 following the Napoleonic requisitions. On September 24 it will be possible to admire, for alcuni mesi, the Nascita del Battista sulla parete a quela estata destinata, attorniata dai magnifici affreschi della volta, che furono realizzati a metà del Seicento da Domenico Baroni e Mauro Aldrovandini, e da quelli delle pareti laterali , Eseguiti alla fin del XVII secolo da Giuseppe Rolli e Paolo Guidi. An insieme of a unique spettacolarità, an aesthetic piacere per gli occhi, the mind and the rifles of our visitors that wish us well that we stimolate dalla beauty e ricchezza dei temi rappresentati. Un’occasione inripetibile por la cittadinanza e tutti gli amanti dell’arte.

L’Oratorio – continued and curated – is an extraordinary baroque symphony, refined and brilliant, unique in the local artistic heritage. The finality of the project is the critical reading of this magnificent angle of Galluzzi’s court at the light of the temporary ricollocazione della Pala d’altare, an event that we thought we would have an experimental approach and give new impetus to study. Il visitatore sarà accompagnato all’interno dell’ambiente dai necesari apparati explicativi, finalizzati alla punctual divulgence of the critical ragioni and storiche perseguite dal new allestimento, notche alla giusta fruizione del luogo. The operation will be accompanied by the publication of a historical-critical catalogue, published by Minerva Edizioni, who once again taught us, who was mentored by another teacher of the Alma Mater, Prof. Elisabetta Marchetti, a historian of Christianity.

The Oratory of San Giovanni Battista dei Fiorentini

L’Oratorio di San Giovanni Battista dei Fiorentini, gioiello dell’età barocca da pochi conosciuto, is located in court de’ Galluzzi, in the heart of Bologna, at the upper piano of the Chiesa di Santa Maria, detta “Rotonda dei Galluzzi”, that the homonymous family fece built at the foot of the tower duecentesca. After the abandonment, the Church was used by the Compagnia di San Giovanni Battista dei Fiorentini, the congregation of the witnesses of the velluto voted all’orazione and penitence, which restored and built the Oratory. A first restoration of the building avvenne dopo cento anni ad opera al’architetto Antonio Uri e pittori Domenico Baroni e Mauro Aldrovandini si occuparono della volta dedicated to San Giovanni Battista dei Fiorentini; Soon after, other artists were involved in the production of operas and decorations, with Giovanni Negri, Paolo Guidi and Giuseppe Rolli. In 1798 the Compagnia dei Fiorentini was soppressa, the Oratorio was destined to be used profanely while the Chiesa was adbita ad esercizio commerciale.

In 2004, the Oratorio dei Fiorentini was established by the Banca di Bologna with the aim of transforming it into a prestigious and functional luogo de lavoro, restoring to the city an architectural benefit of the past.

The ristrutturazione, ad opera dell’architetto Glauco Gresleri, has made the conservation of the cultural heritage its prime objective. Gli affreschi parietali e della grande volta sono stati oggetto di intervention di pulizia e di restauro leggero, secondo rigorously scientific criteria and under the control of the institutions. Grazie all’opera di restaurado, il complesso “dei Fiorentini” is now in degree of aprirsi alla città, combining il fascination dell’antichità storica alla maxima security and environmental comfort.

The Oratory is equipped with the most modern and sophisticated technology and is often used by incontrite hosts, labor meetings, conventions and events.

We would love to thank the writer of this article for this amazing material

Il gioiellino barocco di Corte Galluzzi apre le porte e reveale il capolavoro di Sebastiano Ricci | PHOTO


Our social media profiles here as well as additional related pages here.https://star1015fm.com/related-pages/