Gli scatti di Nicola Ciletti in mostra a San Giorgio la Molara

“Capolavori dipinti with the light”. The suggestive photo presented in the artist’s native country – PHOTO

San Giorgio La Molara.

Emozione, bellezza, il retorno alle origini, il legame con il Fortore e il riscatto di San Giorgio la Molara che il March 9, 1883 diede i natali Nicola Ciletti, pittore, photographer, artist a tutto tondo di fama internazionale.

These are the elements that have been characterized in San Giorgio la Molara by the presentation of the photographic exhibition entitled “Capolavori dipinti con la Luce”. It deals with a series of photographs taken by Ciletti during his artistic career and is now posted in his native country: San Giorgio la Molara. A copire la semplicità dei volti ritratti e la luce que li illumina e che fa emergere i contesti nei quali quelle foto furono scattate da Ciletti. I present the son of Nicola Ciletti, Siegfried; Alessandro Iazeollason of Imperia, purtroppo venuta a mancare ad aprile scorso, che oggi è il presidente from the “Nicola Ciletti” Archive. The show is allestita presso the art gallery of the Convento dei Domenicani a San Giorgio la Molara. Tante le persone che hanno voluto parecipare al taglio del nastro ea que che che doveva essere ‘only’ a presentation of the opera by maestro Ciletti but which inveces passionately and naturally if it is transformed into a dibatito trastoria e ricordi creative dal figura di Nicola Ciletti e He bequeathed to me with his San Giorgio la Molara.

E’ state the sindac Nicola DeVizio a tagliare il nastro della mostra e ad accogliere gli ospiti della presentazione. Presented by the president of the Province, Nino Lombardi; the president of the Fortore Mountain Community, Zaccaria Spina; Alessandro Iazeolla, Japanese from Ciletti and president of the Historical Archive dedicated to all artists, based in Rome; Ferdinando Creta as art critic and Giuseppe Leone, artistic director of the curated show of Maurizio Iazeolla.

Emotionally proud of the honors of the home of the sindaco De Vizio who has also been honored by Ciletti as his predecessor: “Per noi è un honore. E’ un sogno che si avvera. Abbiamo raggiunto l’obiettivo di rivalutare la cultura e le persone como Ciletti, nuestro conterraneo. A show that vuole raccounts also the life of our antenati antenati valorizzate da questi scatti”. Poi dal primo cittadino di San Giorgio la Molara un appello: “Per combattere lo spopolamento bisogna fare rete. I paesi del Fortore devono unirsi per creare condizioni di sviluppo also with a tourism that is cultural and environmental thanks to the beauty of our territory”.

“Ciletti was not just a pittore, but also a wonderful photographer” has once again returned to the artistic director of the show, Giuseppe Leone che remarca also l’importanza degli scatti “che raccontano le nostre radici, la storia delle persone di quel tempo, nostri avi. San Giorgio la Molara come tutte le zone interne hanno ricchezze inestimabili. With this show – Professor Leone has rimarcated – we want to value the wealth ‘Ciletti’. Fundamentale remains but fondamentale riempire all i ‘contenitori’ che le nostre terre ci ofrono”.

To San Giorgio la Molara, Alessandro Iazeolla, nipote di Ciletti: “I am proud to be able to present a personality that is relevant to me as my nonno. An artist at 360 degrees who has also weighed so much for the social. He was the first sindaco of San Giorgio during the fascist period. Antifascist who has dovuto lasciare Napoli perchè he persecuted and is always at the fianco degli umili ”. A family portrait of Nicola Ciletti of what he traced Alessandro who reveals also and numbers of the Archives: “The photo in this post was little noticed, it was published in 1974 in the studio house of San Giorgio la Molara. The archive was born as an association in 2002 and has always been held by my mother for any month. We have a catalog of more than 800 paint jobs, designs and graphics jobs. Otre un migliao di articoli di stampa e ca 650 negatives di fotografie che sono stati digitalizzati”.

The art critic Ferdinand Creta He has twice recognized the event organized in 2017 at Benevento on the occasion of the cinquantennale della morte di Ciletti. “Professor Isabella Valente is of interest and on that occasion capimmo how much she was important to study before Ciletti and the historical period that ends in the 800s and the early 900s”.

“Ciletti artista e Ciletti sindaco sempre aperto alle problematiche del Fortore” has expressed the recognition of the president of the Province of Benevento, Nino Lombardi che ha poi evidenziato l’importanza di promoter le aree interne con esta tipo di manifestazioni.

shows her

La straordinaria collezione di fotografie, riprodotte in large format dalle originali ballast al bromide d’argento risalenti ai primi 40 anni del XX secolo e restaurate da nipote dell’Artista, Alessandro Iazeolla, che le custodisce presso l’Associazione “Archivio Nicola Ciletti” con Headquartered in Rome, it represents the inaugural event of a new life of the Domenicani convent as a “dynamic museum” for artistic events in the future program, leaving in the background the presence of the Ciletti opera.

The manifestation is subsequently valued by the presence of the art critic Azzurra Immediateo, even though it originated sannite, the quality, in the publication that illustrates the show, writes: “Il racconto della Storia traverso la fotografia è transitato espesso in uno sguardo posato sui Volti di persona in degree of giving tangibilità to a fitta anthropological plot. The past has assumed autonomy strapolando i limiti spazio-temporali carrying ad emersione – chemical, physical and philosophical – the transformation and translation of istant di realtà altrimenti inenarrabili. Ancora oggi, In the Corsican bulimic verso l’immagine, apparently necessary to offer her a capitale atteggiamento: abandon ogni pretestuous riduzione dello status della photography and consent to the sguardo fruitore di comprendere ciò che osserva, knowing that this is bruciante ricordo e varco verso l’immaginazione. tale fondamentale alveo – spiega Maurizio Iazeollacuratore della mostra – si inseriscono la ricerca, il lavoro e le testimonianze lasciate da Nicola Ciletti, quale articolato capitolo di cultura visuale che ha reso la fotografia soggetto di mediazione all’interno di relazioni e dinamiche socioculturali.

This exhibition is not intended to give Ciletti an omen, there is his polyhedral art and his most beloved country, but it is the beginning of a true and proper process of valorization of our arena, thickly marginalized from the flux of the Italian cultural life” .

We would like to say thanks to the writer of this short article for this outstanding content

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