C’è un museo che fa di Milano the capital of Futurism

Il Museo del Novecento continues its journey towards the end of its own space, significantly increasing the cultural offer for the city of Milan. Il progetto prende da avvio da occasione eccezionale, l’arrivo della Collezione Gianni Mattioli costituita da 26 inestimabili capolavori del primo Novecento italiano. From Boccioni to Sironi from Modigliani to Carrà and Morandi, i nuovi dipinti dialogue in an organic and integrated journey with the permanent collection of the Museum.

The Gallery of Futurism

The più conspicuous nucleus is presented in the Galleria del Futurismo, the Italian artistic movement più noted to livello internazionale, which own Milano has known its vice principal. Il Futurismo is the current that segna in a radical way il passaggio alla modernità in the context of the cultural revolutions of the avant-garde that invested the art in Europe of the time. Gli interpreti della new avventura sono Boccioni, Balla, Carrà, Severini e Sironi, who signed the founder Filippo Tommaso Marinetti and manifested the programmatic document in which he came to delineate the poetic status of the group: the dynamism, the “beauty of the speed”, the modern life. I protagonist of the printed tale, when I am not on tour or in a turn around the world with its own show, i concert and “serate futuriste”, if I find Milano at Casa di Marinetti in Corso Venezia or nei briosi ristoranti in Galleria. Non poteva che essere Milano to build the più important museum testimone di questo movimento, che, thanks alla Collezione Mattioli, vanta now il più ricco percorso a this dedication.

The famous sculpture “Forme Uniche della Continuità nello Spazio” (1913) by Boccioni, icon of the museum, welcomes the visitor in the first room, confronting the due capolavori of the artist: “Dynamism of a cyclist” (1912) and “Dynamism of a human body” (1913). Focal counterpoint, her background wall of the lunga Galleria, campeggia il monumentale dipinto “Materia” (1912), ritratto dela madre dell’artista al balcony, forse il più ambizioso dello stesso Boccioni, che raccoglie in a vero e proprio pictorico la its expression più innovativa.

Tra i due capolavori si snoda il racconto del Futurismo dalle tele, ancora divisioniste nelle tecniche, ai collage, dalle composizioni polimateriche fin alla pictura tendente all’astrazione: “Crepuscolo” (1909) e il bozzetto del “La città che sale” by Boccioni (1910); il iconographic vortex of “Manifestazione interventionista” (1914) by Carlo Carrà; i balli sfrenati dei locali alla moda raffigurati da Severini in “La Chahuteuse” (1912) and il vorticoso scintillio della “Ballerina blu” (1912) tempestata di paillettes; the study of the movement and speed in the opera by Giacomo Balla as “Mercurio transita davanti al sole” (1914); The narration continues with an unpublished colloquium of due ritratti magistrali eseguiti da Modigliani a few years from a distance, that of the art merchant Paul Guillaume (1916) and il correspettivo dell’amico pittore Franck Haviland (1914), with a strato pictorico giocato sui modi of the finite non.

Il percorso continues with new allestimenti che consentono di accostare in un splendido trittico metafisico opere by Mario Sironi, quali “Composizione con elica” (1915) and “Il cavallo bianco” (1919) della Collezione Mattioli, attached to “Ballerina” (1919) della Collezione Jucker, che introducono alla grandiosità degli anni Venti. Infine, a monographic room dedicated to the painting by Giorgio Morandi, Gianni Mattioli’s favorite artist, with all the television from the Collection to integrate the heritage of the Museo del Novecento nell’omaggio to the great Bolognese artist.

Chi was Gianni Mattioli?

Gianni Mattioli, born in Milan in 1903, as an art enthusiast, a fan of futurist Depero and Azari, began to collect modern art with the intention of creating a collection of capolavori selections of the art of the Novecento.
Giacomo Rossi, Gianni Mattioli’s nipote, with a long-term loan in favor of the Museo del Novecento, has così voluto valorizzare e rendere publica la fruitione della raccolta, a sign of continuity with the educational and social intent of the nonno, che già negli anni Settanta aveva opened to the public one espositive space in via Senato. The updated gallery is positive and is being thought of in collaboration with the Italo Rota architect, author of the conversion of the Palazzo dell’Arengario negli spazi del Museo del Novecento and with whom the revision of the course of the visit is being carried out progressively gli ambienti che ospiteranno nei prossimi anni approfondimenti e focus legati al ricco e crescente patrimony del museo.

The presentation of the Collezione Mattioli marks a fundamental cover in the sviluppo of the Museo del Novecento and, as below the assessment of the Tommaso Sacchi Culture: “In view of the raddoppio dei suoi spazi in the second Arengario, the Museo del Novecento continues to ‘exit’, as the Milan of the famous fabric of Boccioni: nine important donations, new percorsi che tracciano itinerari negli affascinanti ma complessi spazi dell’Arengario, new idea per raccontare al pubblico la storia straordinaria del Novecento Italiano. A ‘dynamic’ museum like il Futurismo, del quale oggi conserves the collection più ricca e completa al mondo”.

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