At the Vapore Factory, the Zerocalcare exhibition arrives



From December 17 to April 23 at the Fabbrica del Vapore the exhibition “Zerocalcare. Dopo il botto”, to the secolo Michele Rech and great talent of the Italian fumetto.


The show is promoted by the Community of Milano-Cultura and, with more than 500 original tables, video, bozzetti, illustrazioni and un’installazione, racconta di noi, della politica e di storie di resistenza collective.


shows her


“The critical and artistic talent of Zerocalcare if expressed with the immediate and direct language of the fumetto and of the animated cartoon, which is a true and proper art in degree of representing an extremely effective affresco of the contemporary society – affirms the assessor of the Culture Tommaso Sacchi –. Zerocalcare has infatti dato vita a eroe quotidiano, vittima delle relazioni semper più difficili che legano il single alle dinamiche collettive della società. A hero in which if we recognize Giovani and less Giovani, and in particular all colors that, faced with a reality that is dramatically dramatic, difficult, simply absurd, activates the human and civil resistance capacity thanks to intelligence and all’ironia. This show is per parrot”.


La frammentazione sociale all’indomani della pandemia; l’accrescimento delle paure at the time of a global crisis and conflict in the heart of Europe; the forced isolation and loneliness that have inevitably generated disintegration and caused the loss of contact with the realtà; politics and resist him. That there are only some of the fears that Zerocalcare will porterà in showcasing the great success of the cliffs with the eponymous TV series.

“The meteorite is not falling. It is expired – said Zerocalcare –. The covid has given me the possibility of rethinking society, of throwing away a different spirit, paying attention to others and all collectivities, but it is not accidental. La mostra riflette also su questo, guardando i lavori che sono stati realizzati a servizio delle lotte e delle vertenze collective degli ultimi vent’anni fino ad oggi, si può scorgere un pezzo – parziale más significant – di quelle tensioni che traversano le strade di questo pass”.

“Two four years, several new books, a successful television series turns Milan into a new great show of Zerocalcare – read Silvia Barbagallo – which always comes with the door to lift it up and protects it from all those who rete di rivolta, I hope that I don’t Spegne e che vale la pena di riconoscere e tenere viva”.


An imaginary city


Without a sudden the allestimento di show shows the visitor all’interno a città immaginaria post-apocalittica dove, al centro della scena, è posta a strada circumcondata da palazzi disegnati dall’autore.


The fact of the collapsible building gives a planetary cataclysm inevitably leads to a rifle fire of its own private and our contribution to the collective dimension if it does not change following the pandemic: right to the door of the chiuse of the case s’intravedono gli occhi di chi cerca fughe di Sopravvivenza e tentacoli di animali mostrosi tentano il largo.


The section of the show


Starting from this scenario, where this is also the case made by the autores during the month of the lockdown, if only the sections showed that I was afraid I loved Zerocalcare: give the form of resistance incarnate the Kurdish people in the laboratories that protested for conditions di vita più dignitose; dal ruolo delle donne alle molte altre battaglie condotte da gente commone come espressione di quotidiana resistenza.


Questi uomini e gli storici protagonisti “zerocalcareschi” – dal Cinghiale, al Secco, a Lady Cocca – sono gli abitanti di this città apparently disastrata ma che, invece, mantenga fuochi di vitale resistenza, emblematically represented by a fiamella sorretta da alcuni di loro che , come un’apparizione, if stagliano lungo il percorso.


The exhibitions if sviluppa poi nelle due are retrostanti gli edifici, think as due different ‘mondi’, what internal and what external all’autore.





If, infatti, there is a trovano spazio i contenuti riferiti riferiti alle relazioni e alle ingiustizie sociali – “Strati” (“L’Essenziale” n. 15, 2022), “Memoria è un ingranaggio collettivo” (“La nostra storia alla sbarra ”, 2004) and tavole like “La Rabbia” (2016) treated of the punk world from which the author comes from and who corresponds to his tribe of appartennza -, dall’altra if he accesses the biographical world, all the interior life of Zerocalcare, aquella di tutti i giorni dove le angosce e le paure dell’artista raccontano in realtà la vita di so many di noi, con il edge dell’ironia a legare tutta la sua duzione.












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At the Vapore Factory, the Zerocalcare exhibition arrives


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